Overig: toelichting op beelden
De levensloop van mensen intrigeert mij. Mensen in andere landen maar ook mensen in Nederland. Mensen met eenzelfde of een heel andere culturele achtergrond dan ikzelf heb. Mensen met een (schijnbaar) heel gewoon verlopend leven en mensen die grote veranderingen en/of regelrechte rampen in hun leven hebben meegemaakt. Een deel van wat mij daaromtrent bezighoudt probeer ik in mijn werk weer te geven.
Iedere toeschouwer kan een kunstwerk uiteraard onbevangen bekijken en zelf interpreteren. Daar is geen uitleg van de maker voor nodig. Het maakt niet uit of je daarbij andere dingen ziet dan de maker heeft bedoeld. Toch krijg ik van bezoekers van exposities vaak de vraag om mijn werk, de achterliggende gedachten of de aanleiding ervoor, toe te lichten. En na de toelichting geven zij meestal aan dat zij nu heel anders naar dat werk kijken, en dat ze de toelichting heel prettig vinden. In dit kader geef ik hier een korte toelichting op enkele van mijn werken.
Zo is het beeld van een als 'First Nation' aangeduide persoon in Amerika en Canada (1, 2) ( oorspronkelijk een deel van een serie) ontstaan doordat ik bewogen raakte door verhalen van hulpverleners over het vaak treurige leven van deze mensen in de reservaten in Canada en de USA. De mantel verbeeldt het leven en het land zoals dat in de herinnering van deze mensen voortleeft.
De bij de beelden 3, 4 en 5 behorende emailles beelden uit hoe mensen in 'normale' omstandigheden eruit zien. Oorlogen met onderdrukking maken heel andere mensen van hen. Dit is weergegeven in ruw gelaten / ongepolijste steen. Degenen die het overleven richten zich na de oorlog weer op en proberen weer het leven van daarvoor te leiden. Wat zij hebben meegemaakt zal altijd in hun hoofd blijven rondspoken. Het is haast niet te geloven dat een groot deel van hen erin slaagt om erna nog een ogenschijnlijk normaal leven te leiden. Het fiere paard zonder benen is een metafoor voor hoe zeer beschadigde personen hun trots en eigenwaarde kunnen behouden en ook kunnen tonen.
Aspecten rond de huidige immigratie van vluchtelingen en achterliggende krachten heb ik proberen te vangen in de beelden 7-14. De hoop en wanhoop van mensen in zinkende boten (7) of de haast berustende en serene overtocht van enkelen (8). De angstige levens van mensen die illegaal in een land proberen te overleven (10), het bidden om hulp en redding (11) en de heimwee naar het land van herkomst en naar wie daar achterbleven (12), de hoop op vrijheid (15) en het vertrouwen dat ik heb proberen te vangen in een open kinderlijke blik (16).
In het beeld 'You only live once' heb ik de ongelooflijke verschillen tussen mensen wat betreft rijkdom en vrijheid willen uitbeelden; heersers die hun medemensen erbarmelijk als slaven uitbuiten (9). Het beeld is moeilijk te fotograferen: er is een heerser (van steen, met een hart van steen) en 'gevangen' in de sjieke mantel om hem heen zit een groot aantal slaven in verschillende ondergeschikte en smekende poses (in zwarte emaille). Het beeld van de grote Afrikaanse man toont de man in relatieve vrijheid (13, voorzijde) en als slaaf (14, achterzijde).
Met beeld 17 heb ik willen uitbeelden dat vooruitgang en beschaving zich stroperig en weerbarstig gedraagt; wij sjorren en trekken maar het gaat meestal langzamer dan gewenst; twee stappen vooruit en een terug. De voortstuwende krachten zijn relatief gering , 'de duwers' zijn met weinig mensen; het merendeel laat zich meevoeren met de stroming, met weinig inspanning van hun kant.
Tot zover een inkijkje in mijn gedachtewereld die ik probeer te verwoorden met mijn beelden.
De levensloop van mensen intrigeert mij. Mensen in andere landen maar ook mensen in Nederland. Mensen met eenzelfde of een heel andere culturele achtergrond dan ikzelf heb. Mensen met een (schijnbaar) heel gewoon verlopend leven en mensen die grote veranderingen en/of regelrechte rampen in hun leven hebben meegemaakt. Een deel van wat mij daaromtrent bezighoudt probeer ik in mijn werk weer te geven.
Iedere toeschouwer kan een kunstwerk uiteraard onbevangen bekijken en zelf interpreteren. Daar is geen uitleg van de maker voor nodig. Het maakt niet uit of je daarbij andere dingen ziet dan de maker heeft bedoeld. Toch krijg ik van bezoekers van exposities vaak de vraag om mijn werk, de achterliggende gedachten of de aanleiding ervoor, toe te lichten. En na de toelichting geven zij meestal aan dat zij nu heel anders naar dat werk kijken, en dat ze de toelichting heel prettig vinden. In dit kader geef ik hier een korte toelichting op enkele van mijn werken.
Zo is het beeld van een als 'First Nation' aangeduide persoon in Amerika en Canada (1, 2) ( oorspronkelijk een deel van een serie) ontstaan doordat ik bewogen raakte door verhalen van hulpverleners over het vaak treurige leven van deze mensen in de reservaten in Canada en de USA. De mantel verbeeldt het leven en het land zoals dat in de herinnering van deze mensen voortleeft.
De bij de beelden 3, 4 en 5 behorende emailles beelden uit hoe mensen in 'normale' omstandigheden eruit zien. Oorlogen met onderdrukking maken heel andere mensen van hen. Dit is weergegeven in ruw gelaten / ongepolijste steen. Degenen die het overleven richten zich na de oorlog weer op en proberen weer het leven van daarvoor te leiden. Wat zij hebben meegemaakt zal altijd in hun hoofd blijven rondspoken. Het is haast niet te geloven dat een groot deel van hen erin slaagt om erna nog een ogenschijnlijk normaal leven te leiden. Het fiere paard zonder benen is een metafoor voor hoe zeer beschadigde personen hun trots en eigenwaarde kunnen behouden en ook kunnen tonen.
Aspecten rond de huidige immigratie van vluchtelingen en achterliggende krachten heb ik proberen te vangen in de beelden 7-14. De hoop en wanhoop van mensen in zinkende boten (7) of de haast berustende en serene overtocht van enkelen (8). De angstige levens van mensen die illegaal in een land proberen te overleven (10), het bidden om hulp en redding (11) en de heimwee naar het land van herkomst en naar wie daar achterbleven (12), de hoop op vrijheid (15) en het vertrouwen dat ik heb proberen te vangen in een open kinderlijke blik (16).
In het beeld 'You only live once' heb ik de ongelooflijke verschillen tussen mensen wat betreft rijkdom en vrijheid willen uitbeelden; heersers die hun medemensen erbarmelijk als slaven uitbuiten (9). Het beeld is moeilijk te fotograferen: er is een heerser (van steen, met een hart van steen) en 'gevangen' in de sjieke mantel om hem heen zit een groot aantal slaven in verschillende ondergeschikte en smekende poses (in zwarte emaille). Het beeld van de grote Afrikaanse man toont de man in relatieve vrijheid (13, voorzijde) en als slaaf (14, achterzijde).
Met beeld 17 heb ik willen uitbeelden dat vooruitgang en beschaving zich stroperig en weerbarstig gedraagt; wij sjorren en trekken maar het gaat meestal langzamer dan gewenst; twee stappen vooruit en een terug. De voortstuwende krachten zijn relatief gering , 'de duwers' zijn met weinig mensen; het merendeel laat zich meevoeren met de stroming, met weinig inspanning van hun kant.
Tot zover een inkijkje in mijn gedachtewereld die ik probeer te verwoorden met mijn beelden.